|
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
På denne side finner dere både harde og myke
fakta om oss.
Noen harde fakta: |
|
Antall kunder:
Over 41.000 bedriftskunder.
|
|
|
Gründer. |
Og så noen myke fakta: |
|
Lengste
arbeidsdag: 22 timer...
Bedriftens hunder: Enok - Berner Sennen & Noa - Cairn Terrier
Kunder:
40.000 kunder tilsvarer at hvis alle kunder stod etter hver andre med 1,27 meters mellomrom så ville en se en ny kunde for hver 1,27 meter, hele veien fra Slottet til Gardermoen. Dette gjør oss meget takknemlige og vi vil passe på å si et stort takk for tilliten til alle våre kunder.
Storyen bak oss |
|
- noen
personlige ord fra vår gründer: |
Bak hver fremgangsrik gründer står en vis
kvinne. |
|
|
Vi håper dere på samme måte som
oss og liker
personlighet og farge over stivhet og
upersonlighet, så her kommer noen personlige ord
fra meg:
|
Året var 1997, jeg
og min kone hadde kun kr 500,- på lommen, ikke noe på banken og
en bil som holdt på å falle i fra hver andre. Men vi hadde en
ide, og startet så opp.
I begynnelsen
demonstrerte jeg programvaren og solgte den for mellom kr
5.700,- og kr 9.800,- Jeg kjørte mil etter
mil i min gamle hvite Fiat Uno, og demonstrerte fra Sør til
Nord. Det var mye reising, og på kjøpet fikk jeg mange flotte
naturopplevelser J
Når en kom frem til en ny kunde så var det om å gjøre å prøve å
parkere bilen så at ikke kunden skulle se hvilken gammel bil jeg
hadde…
Det blev ofte lange
dager og ofte kveldsjobb for både meg og min kone, når sønnen
hadde gått og lagt seg. Det var mye jobb, og veldig morsomt.
Mer og mer skjønte
vi at svært mange trengte et lett-å-lære, enkelt og driftssikkert program
til en rimelig penge.
|
Vår tankegang var og
(er fortsatt) denne:
Det finnes en meget stor mengde bedrifter, hovedsakelig små
bedrifter, som ingen (før oss) har tenkt på. «Alle» andre
programmer er laget av dataingeniører, for data interesserte
folk.
De er ikke laget for vanlig folk og vanlige bedrifter.
Vi bestemte oss
derfor for å lage et program som var laget for vanlig folk.
Så da var
spørsmålet; hva ønsker vanlig folk?
Programmet må være
rimelig.
Det må være meget lett å lære og meget lett og raskt å
bruke.
Det må være driftssikkert og feilfritt.
Kundene ønsker
ikke å snakke med oss hver uke for å få programmet til å
fungere : ) |
|
Men hvis noe skulle skje, bytte av PC eller
annet, så ønsker de å få rask hjelp til en rimelig penge. |
Enok er alltid rede til å hjelpe. |
Å oppnå dette krevde
en god del nytenking, og etter hvert blev strategien klar.
Vi sluttet å
demonstrere og begynte i stedet å selge kun gjennom direkte
markedsføring, direkte til sluttbruker. På denne måte
kunne vi holde prisene lave og øke volumen.
Vi brukte svært mye
tid til å få programmene idiotsikre og driftssikre.
Og jevnlig
kommer tilbakemeldinger fra kunder som kjøpte i begynnelsen og
som forteller at programmet har fungert flott og uten noen problemer i alle
år. : )
Vi strømlinjeformet
våre programutsendelser for å kunne holde prisene lave. I
begynnelsen kopierte min kone disketter for hånd, og vi skrev
selve ut og bandt inn manualene. Vi har kommet en lang vei siden
da : )
Vi utarbeidet en
supportpolicy som skulle gi våre kunder rask og effektiv hjelp,
skulle behovet være tilstede, og vi tør å si at selv i dag er
vår supportavdeling en av de absolutt raskeste på markedet.
Dette viste seg å
være akkurat det som de aller fleste småbedrifter ønsket, og det
ble suksess.
|
Det har nå gått
mange år siden vår ydmyke start i min gamle Fiat Uno, og
vårt program er nå en av de ledende aktørene i markedet, med i dag
over 40.000 bedrifter som kunder, en hyggelig omsetting, og Fiaten
for lengst lagt bak meg…
Å ha gått den lange
veien fra kr 500,- til dagens omsetting gir perspektiv, og vi
prøver å alltid bevare en ydmyk og takknemlig innstilling.
Å vokse gav nye
utfordringer. Når vi var alene så gjorde jeg og min kone alt
selv, det var enkelt å se til at alt fungerte. Hvor mange
ganger har en ikke sett bedrifter vokse og plutselig er all
ydmykhet og forståelse for kundene borte. Dette var noe vi ikke
ønsket skulle skje med oss.
Å bevare bedriften
slik som vi startet den krevde nå en annen type nytenking. Det
hjelper ikke hvilken innstilling vi har, hvis de som jobber for oss ikke har riktig innstilling. Den som kunden har kontakt
med må ha samme innstilling som meg og min kone. |
|
Løsningen var å ta
inn folk med den rette personligheten, ikke nødvendigvis med
kunnskap og kompetanse. Kunnskap og kompetanse kunne vi gi, å
endre personligheten er noe helt annet.
Mye tid har derfor blitt brukt til å ta
inn personal med rett personlighet, og det har vært en
vel verdt investering. De som jobber på
kundeservice i dag får like mye positive tilbakemeldinger som
jeg og min kone fikk når vi var alene, og da er det målet
oppnådd.
Og fortsatt er vårt
mål at vi skal levere det perfekte produktet til småbedrifter.
Enkelt, feilfritt, rimelig og med markedets raskeste support til
en rimelig penge, skulle det være bruk for support.
|
Til slutt tenkte jeg
å dele med meg litt av en personlig opplevelse som vi har hatt
som jeg håper kan være til inspirasjon hvis dere møter en
utfordring.
Dessverre er det jo
ikke alle som liker at en bedrift har suksess, og i 2002 var det
en person som av ukjent grunn piratkopierte vår software og
markedsførte sin piratkopi av vår software både høyt og lavt på
internett(!), samtidig som vedkommende spred de mest
fantasifulle løgner om K-Soft og vår software på internett. Det
var åpenbart at målet var å prøve å skade oss, og strategien
var nokså vel gjennomtenkt.
Hvis noen trodde på
vedkommendes fantasifulle løgner så ville det skremme folk fra å
kjøpe fra oss. Hvis en på den annen side ikke trodde på disse
løgnene uten ønsket å kjøpe vår software, så kunne en få det gratis av ham. Så strategien var at dette uansett ville skade oss,
på den ene eller andre måten.
Men det var en stor
feil med strategien – småbedrifts ledere kan tenke selv : ) |
"Jeg er meget flink til å fortelle når pakker og post
kommer." |
Og en trengte ikke å tenke
særlig mye for å gjennomskue det som vedkommende gjorde.
Når dette skjedde
var vi fortsatt ganske små. Jeg og min kone hadde brukt mer
eller mindre all vår tid i flere år på å bygge opp firmaet fra
null, og var nå oppe i noen tusen bedrifter som kunder. At etter
dette, det plutselig kom en person på banen som prøvde å
ødelegge det vi hadde brukt så mange dager og netter på å bygge opp,
var en interessant opplevelse…
Men det finnes ingen
problemer – kun løsninger, og vedkommende har mislykkes fullstendig : )
I dag har vi vokst til å være en av de ledende bedriftene, med over 40.000 bedrifter som kunder,
samtidig som vedkommende er blitt dømt, har måttet fjerne
piratkopien og nå skylder oss penger.
Mer detaljer kan
leses
Her.
Utfordringer er til
for å overvinnes, og det finnes alltid en løsning. Vi møter alle
utfordringer, og jeg håper att disse personlige opplevelsene kan
være til oppmuntring og en påminnelse om at det ikke finnes noen
problemer – kun løsninger.
Vårt mål er at
vi skal fortsette å levere det perfekte produktet for
småbedrifter også fremover. At alle som jobber for oss skal ha
en ydmyk og takknemlig innstilling, og at bedriften, uansett hvor
store vi blir, aldri skal miste kontakten med virkeligheten.
Til dere som
allerede er kunde, takker vi for kundeforholdet og ønsker et
fortsatt godt samarbeid.
Til dere som ikke er kunde, inviterer
vi dere til å prøve oss. Vårt mål er å ikke skuffe dere : )
Ha en fortsatt flott dag : )
K-Soft
|
Kontakt oss:
Kontakt oss når helst dere ønsker på:
Pb. 188 3166 Tolvsrød
E-post: info@k-soft.no
Telefon: 31 10 30 00
Telefax: 31 10 30 01
|
|